Sporten met een spierziekte

Sporten met een spierziekte afbeelding

Sporten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook een goede manier om je hoofd leeg te maken en te ontspannen. Maar wanneer je een spierziekte hebt, of om een andere reden moeite hebt met sporten, kan het een uitdaging zijn om een sport te vinden die bij je past. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen en kan de juiste sport ook heel leuk zijn, en daarom hieronder een aantal voorbeelden van sporten die je zou kunnen uitproberen. Omdat iedere beperking anders is, staan er sporten tussen uit verschillende categorieën.

  1. Fietsen of handbiken

Fietsen is een goede manier om te sporten zonder je knieën al te veel te belasten. Of dat nou een gewone fiets is, een racefiets of een elektrische fiets is, in alle gevallen werk je aan een goede conditie. Zit je in een rolstoel dan is een handbike misschien een optie. Die kun je aanvragen via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en bij sommige aanvullende verzekeringen kun je de eigen bijdrage daarvoor terugvragen. Zelf kijk ik er vaak tegenop om te gaan sporten en daarom probeer ik nu zo vaak mogelijk te fietsen naar mijn stage. Dat kost me bijna geen extra tijd en dan hoef ik (van mezelf) niet te zweten in de sportschool!

2. Zwemmen

Ook bij zwemmen worden je gewrichten relatief weinig belast en omdat je op je eigen tempo baantjes kunt zwemmen kun je ervoor zorgen dat je niet teveel vraagt van je spieren. Het maakt wel uit welke slag je zwemt. Heb je snel last van je knieën of andere gewrichten, dan is het beter om niet de schoolsslag te zwemmen maar bijvoorbeeld de borstcrawl. Wat ook erg kan helpen is om naar een zwembad te gaan met extra warm water. Veel zwembaden hebben een speciale dag waarop het water warmer is dan normaal.

3. Aquarobics

Aquarobics een suffe sport voor vrouwen met een kort pittig kapsel? Niet als je het mij vraagt! Vind je baantjes zwemmen te saai en vind je het heerlijk om te dansen op muziek (maar zonder kniepijn)? Dan is aquarobics misschien wat voor jou. Steeds meer zwembaden beseffen zich dat vrouwen van alle leeftijden baat hebben bij aquarobics en bieden goede lessen aan, dus ga een keer langs bij het zwembad in jouw buurt voor een proefles. En als je toch de enige bent van jouw leeftijd, onthoud dan: sporten doe je vooral voor jezelf 😉

4. Rolstoelbasketbal

Deze sport is niet weggelegd voor watjes, heb ik zelf vorig jaar ervaren. Rolstoelbasketbal heeft veel weg van gewoon basketbal, zo zijn de baskets even hoog en gelden de meeste regels van basketbal hier ook. Maar in een rolstoel ben je stiekem een stuk sneller dan spelers zonder rolstoel dat zijn, en daarom is dit een hele snelle en tactische sport. Er zijn ongeveer 20 verenigingen die rolstoelbasketbal aanbieden, van Middelburg tot Leeuwarden, een overzicht vind je hier. Het rijden in een rolstoel heb je snel onder de knie, ook als je normaal geen rolstoel nodig hebt. Ik vond het zelf erg cool om te doen en mijn vrienden vonden dat ook, maar helaas ging het niet goed met mijn rug.

5. Rolstoelrugby

Ook rolstoelrugby gaat er hard aan toe en is perfect voor de fanatieke teamsporters onder ons. Rolstoelrugby kun je ook spelen wanneer je een verminderde arm- en of handfunctie hebt, terwijl dat bij rolstoelbasketbal iets lastiger is. Het is iets minder populair dan rolstoelbasketbal, er zijn op dit moment 7 verenigingen waar je rolstoelrugby kunt spelen. Mocht je afhankelijk zijn van een elektrische rolstoel, dan zou je E-hockey kunnen proberen.

6. Yoga

Een sport waar je niet meer voor nodig hebt dan een dun matje en comfortabele kleding en waar je ook nog eens heerlijk van ontspant. Het vergt wel wat oefening. Als houten plank doe ik yoga het liefst thuis en niet tussen alle lenige mensen. Voor beginners kan ik het aanraden om eerst veel youtube video’s te kijken en een paar lessen mee te pakken, zodat je een aantal oefeningen kent die je kunt doen. Sommige yogascholen bieden yoga therapie aan waarin extra wordt gefocust op lichamelijke klachten. Ik geloof dat iedereen een vorm van yoga kan doen, het kan staand, zittend of liggend, maar het is wel even zoeken welke van de duizenden oefeningen voor jou werken. Op het youtubekanaal van Tara Stiles staan heel veel yoga video’s en verder kun je zoeken op termen als ‘easy yoga routine’ ‘yoga in bed’ (favoriet!) ‘yoga inflexible’ of ‘weelchair yoga’. Namasté!

7. Fitness / Fysiofitness

Wanneer je heel gericht bepaalde spieren wilt trainen kan fitness of fysiofitness wat voor jou zijn. Bij fysiofitness word je extra begeleid door een fysiotherapeut zodat je zeker weet dat je je spieren niet overbelast en goed traint. Om fitness wat minder saai maken kun je vantevoren een paar hele fijne afspeellijsten maken op Spotify met je favoriete hits.

Welke sport doe jij graag? Laat hieronder een comment achter. Als je vragen hebt over sporten of nog geen goede sport hebt gevonden plaats dan ook een reactie, misschien kunnen we elkaar helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *