Reizen met een chronische ziekte #1

Op internet zijn ontelbaar veel tips te vinden over reizen en op Instagram kun je lekker wegdromen bij de miljoenen reisfoto’s. Maar reiservaringen en -tips voor en door mensen met een chronische ziekte, die misten we nog. En daarom beginnen we vandaag met een nieuwe rubriek: Reizen met een chronische ziekte. In deel 1 deel ik, Yrla, mijn eigen ervaringen over reizen met de spierziekte HMSN. Wil jij graag je ervaringen en tips delen via Chronisch Ambitieus en meewerken aan deel 2? Neem dan contact op via de contactpagina of onze Instagram @chronischambitieus.

Mijn reiservaringen

Ik beschrijf mezelf graag als een avontuurlijke reiziger. In een all inclusive resort waar alles voor mij wordt geregeld zul je mij niet snel vinden, in een krakkemikkig hostel wel. Omdat ik het wel rustig aan moet doen en nee moet zeggen tegen die mooie hikes, noem ik het maar avontuur light. Eerder ben ik naar Vietnam, Cambodia en India geweest, maar mede omdat het wat minder gaat heb ik nu als missie om Europa te verkennen. De afgelopen jaren ben ik in Griekenland, Kroatië en Frankrijk geweest. Wat mij betreft kun je ook in Europa avontuurlijk reizen, zodra je je een beetje buiten de begaande paden begeeft.

Op reis voel ik me vrij, hoef ik even niet na te denken over mijn studie, werk of andere verplichtingen en kan ik per dag bepalen wat ik wil en kan doen. Maar ik heb ook dieptepunten meegemaakt: huilend op de wc omdat ik me eenzaam en ziek voelde, balen omdat ik niet kan doen wat ik graag wil doen, met ontzettend veel pijn in mijn benen een wandeling afmaken die ik tóch wilde doen en veel te zwaar bleek te zijn. Als je dit herkent, weet dan dat je niet de enige bent! Slechte momenten zijn er, vergissingen zul je maken maar laat je reis er niet door verpesten.

En dan nu mijn reistips! Iedereen is natuurlijk anders en de tips zullen niet voor iedereen werken. Vandaar dat dit een terugkomende rubriek is, en in een volgende editie zullen andere tips aan bod komen, bijvoorbeeld over medicijnen in het buitenland. Ik heb een lichte spierziekte, waarmee ik nog goed kan lopen maar wel snel moe word en veel last heb van spierpijn.

Tip 1: Zoek een warm land uit (maar niet té warm), of ga in de zomer

Besneeuwde bergtoppen en fjorden zijn vast ook heel mooi, maar ik ga toch echt liever naar een land waar het warm is. Warm weer zorgt (bij mij) voor minder spierpijn en tijdens rustdagen kan ik dan heerlijk in de zon bij een zwembad of op het strand liggen. In een kouder land ben ik toch geneigd om mezelf sneller te overbelasten, omdat ik het op vakantie zonde vind om binnen te zitten. Terwijl het prima is om na een wandeling twee dagen buiten in een stoel of hangmat boeken te lezen!

Op de boot naar mijn volgende bestemming in Griekenland, 2018

Tip 2: Ook binnen Europa kun je avontuurlijk reizen

Zoals ik al zei maak ik er een sport van om juist Europa beter te verkennen. Dit heeft veel voordelen: je hoeft je geen zorgen te maken over enge infecties of voedselvergiftigingen (die je lichaam extra moe maken), je bent dichter bij huis en kunt daardoor makkelijk eerder terug als je je niet goed voelt en je kunt eventueel je koffer in de auto gooien in plaats van meezeulen met het vliegtuig en daarna het OV. Er zijn genoeg plekken in Europa waar nog bijna geen toeristen komen, je jezelf soms met handen en voeten moet uitdrukken en je prachtige ongerepte natuur vindt. Waarom zou je dan nog helemaal naar Azië reizen? Denk bijvoorbeeld aan het binnenland van Kroatië en Bosnië (waar ik in 2015 ben geweest), of Griekenland buiten het hoogseizoen (bezocht in 2018). Bovenaan mijn lijstje voor de toekomst staan een roadtrip door de overige Balkanlanden, Roemenië, Tsjechië en een rondreis door Italië (weg van het Gardameer).

Tip 3: Neem de tijd en houd je niet teveel bezig met het móéten zien van alle bezienswaardigheden

Deze tip zou ik eigenlijk iedereen mee willen geven, want ik kom in hostels zoveel mensen tegen die een heel land willen zien binnen een week en daardoor vooral bezig zijn met ‘bezienswaardigheden afstrepen’. Zonde, want daardoor maak je jezelf heel moe én zie je eigenlijk heel weinig van het land en de cultuur. Terwijl je, als je de tijd neemt om ook eens lekker in een café mensen te kijken, pas echt een stad/land leert kennen. En dan kun je meteen even opladen! In Athene heb ik bijvoorbeeld een week doorgebracht, waarvan behoorlijk veel tijd in cafés en parken. Op die momenten raak ik vaak aan de praat met wildvreemden, zeker als ik alleen ben, en dan leer ik altijd weer iets over hun stad en de manier waarop zij hier leven. Het bezoeken van de bezienswaardigheden (en het spotten van streetart) kon ik zo mooi verspreiden over 6 dagen. Wanneer ik niet de luxe heb om zoveel dagen op een plek door te brengen, bedenk ik dat ik niet alle bezienswaardigheden hoef te zien. Je kunt altijd nog terugkomen en de beroemde bezienswaardigheden zijn vaak niet eens de leukste plekken, terwijl je er ver voor moet lopen.

Tip 4: Ga alleen of reis met iemand die er geen probleem van maakt dat je rustdagen nodig hebt

Misschien klinkt het, juist als je chronisch ziek bent, eng om alleen te reizen. En het heeft ook wel nadelen, zo kun je niet afwisselen met autorijden, moet je zelf je spullen dragen en ben je ook op jezelf aangewezen als je naar een ziekenhuis moet. Maar persoonlijk vind ik het erg moeilijk om iemand te vinden om die écht begrijpt dat ik na een wandeltocht niets kan doen en die het oké vindt om dan zelf dingen te ondernemen. Terwijl ik in mijn eentje de regie in mijn eigen handen heb en precies kan doen wat ik die dag kan en wil. Als ik dus geen geschikte medereiziger kan vinden dan ga ik lekker in mijn eentje. Ga je alleen, probeer dan alleen mee te nemen wat echt essentieel is, dat scheelt een hoop gesjouw.

Genieten van de zonsondergang bij Angkor Wat in Cambodia, 2016

Tip 5: Ga op zoek naar een e-bike tour!

Die mooie hike waar iedereen in het hostel het over heeft, die kan ik meestal niet doen en daar kan ik echt van balen. Maar dit jaar in Griekenland heb ik iets nieuws gevonden waarbij ik toch iets actiefs kan doen (fietsen) in de bergen, zonder dat ik mezelf overbelast. Want met de komst van elektrische fietsen, worden er nu in het buitenland ook fietstochten op e-bikes georganiseerd! Op https://www.bimbimbikes.nl/ vind je veel fietstochten en verhuurpunten. Je moet voor een tocht in de bergen wel genoeg kracht in je handen hebben want ik moest flink remmen op weg naar beneden. Maar als alternatief kun je misschien een tocht doen in de stad of een vlak gebied.

Tip 6: Download een aantal films op je telefoon & neem veel boeken mee

Op de momenten dat ik echt moe ben op vakantie vind ik het heel fijn om lekker vroeg in bed te gaan liggen met wat Netflix of een goed boek. Zodra ik in het verhaal zit denk ik dan helemaal niet meer na over het moe zijn. En natuurlijk zijn boeken, tijdschriften of kruiswoordpuzzels ook op het strand onmisbaar.

Tip 7: Oordopjes en een slaapmasker zijn een must

Het is zonde als je op vakantie extra moe bent omdat je niet goed slaapt, bijvoorbeeld omdat je kamergenoten niet zo stil zijn of later naar bed gaan dan jij. Investeer daarom in goede oordoppen, je kunt ze op maat laten maken als normale oordoppen niet goed passen.

Ga je zelf graag op reis, en welke obstakels kom je dan tegen? Deel je ervaring hieronder en laat het ook aan ons weten als je graag wilt meewerken aan deel 2 (of 3, 4, 5….).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *