Hoe ga je om met drukke dagen die veel energie kosten?

Op sommige dagen vraag je meer energie van je lichaam dan normaal. Bijvoorbeeld omdat je na een lange werkdag nog wilt afspreken met vrienden of omdat je naar een bruiloft of verjaardag gaat. Het kan heel lastig zijn om de juiste balans te vinden en te zorgen dat je aan het eind van zo’n drukke dag niet instort. Daarom vroegen we drie ervaringsdeskundigen met een chronische aandoening om te vertellen hoe zij omgaan met drukke dagen die veel energie kosten en hun tips te delen.

Fenna van Kerckhoven van www.houthetluchtig.nl: “Op drukke en/of lange dagen die lichamelijk zwaar zijn ben ik extra lief voor mezelf. Ik neem de auto, als ik thuis kom van zo’n dag ga ik even op bed liggen en ik plan. De dag ervoor zorg ik dat ik niks hoef en de dag erna houd ik ook rust. Zo kan ik veel meer genieten van die dag. Daarnaast probeer ik ook de juiste mindset aan te nemen, zoals een lange dag met vriendinnen iets ondernemen, daar krijg ik ook weer positieve energie van. Moe zijn is daardoor niet altijd slecht, zeker niet als je een leuke dag hebt.”

“Van een lange dag met vriendinnen iets ondernemen krijg ik ook weer positieve energie”

Kristel: “Als ik weet dat een dag druk of stressvol zal zijn, zorg ik er altijd voor dat al mijn spullen de avond van tevoren al klaarliggen. Op die manier kan ik de ochtend zelf niets vergeten, en hoef ik niet na te denken over eten of kleding. Qua planning probeer ik op zo’n dag de socialere activiteiten wat later te doen. Vooral als ik ook taken heb die veel concentratie vereisen, doe ik die liever in de ochtend, vóórdat ik moe ben. Als ik in de avond nog iets met vrienden of collega’s heb afgesproken, reis ik meestal met het OV in plaats van met de fiets. Toen ik in de stad kwam wonen, was ik enorm enthousiast dat zoveel dingen binnen ‘fietsafstand’ liggen. Ik merk echter wel dat alle geluiden en lichtjes van de drukke stad niet per se handig zijn met een autisme- en epilepsiehoofd, vooral niet eentje die moe is na een lange dag. Daarom kies ik op drukke dagen dus vaker voor het OV (inclusief noise cancelling koptelefoon). Tot slot probeer ik altijd de mogelijkheid in te plannen om de ochtend ná een drukke dag iets later te starten met werk of studie, zodat ik meer uitgerust en dus productiever ben!”

“Op drukke dagen kies ik liever het OV, inclusief noise cancelling koptelefoon”

Sara Molinari: “Als ik een drukke dag heb of een groot evenement zoals bijvoorbeeld een bruiloft, helpt het als ik de dag goed voorbereid. Ik maak een soort draaiboek voor mezelf, zodat ik geen beslissingen meer hoef te nemen die dag en geen energie verspil aan het regelen van 100 kleine dingen die ik ook al de dag ervoor kan doen. Ik leg mijn kleren klaar, pak mijn tas, weet wat ik ga eten en heb alle adressen al opgezocht in google maps. Gezond eten helpt mij ook, met iets minder koolhydraten waardoor ik minder schommelingen heb in energie. Van dat health freak eten, zoals noten, avocado en veel groenten en eiwitten. Daarnaast drink ik de hele dag veel water. En als het kan, vraag ik mensen om hulp. Als anderen je kunnen brengen, eten kunnen regelen, tassen kunnen dragen of je naar een rustige plek kunnen brengen om even uit rusten scheelt dat veel. Vraag rond tot je iemand vindt om dat voor je te doen.
(Sara heeft mild traumatisch hersenletsel)  

“Ik bereid de dag goed voor, zodat ik op die dag geen energie verspil aan het regelen van 100 dingen die ik ook al de dag ervoor had kunnen doen”

Hoe ga jij om met drukke dagen die extra energie kosten? Deel je ervaringen door een reactie achter te laten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *